بررسی گرایش نقاشان ایران وجهان به موضوعات اجتماع.مطالعه موردی نقاشان مکزیک ونقاشان معاصرایران (1330-1380)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مهری ندریان
- استاد راهنما رامین مهدی نژاد ناصر آراسته
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
نقاشی اجتماعی یکی از مهمترین گرایش های هنری است که از سپیده دم تاریخ بر دیوار غارها نقش بسته و تا کنون استمرار یافته است. هنرمندان بسیاری در سرتاسر دنیا به این نوع از نقاشی با رویکردهای متنوعی گرایش داشته اند. بررسی و تحلیل این نوع از نقاشیها نیاز به شناخت هر چه بیشتر جامعه و فضایی دارد که هنرمند در آن زندگی میکند و از آن تأثیر پذیرفته است. بنابراین برای پژوهش در بارهی این موضوع، نیاز است که نخست نسبت به افق تاریخی و اجتماعی که هنرمند در آن می زیسته آگاهی پیدا کنیم، سپس به بررسی مجموعه آثار هنری آن دوران پرداخته و دلایل ارجحیت آن به عنوان رسانهای تصویری نسبت به سایر رسانهها را بررسی کنیم. ژانر نقاشی اجتماعی براساس پیش زمینههایی که مبداء شکل گیری هنرهای اجتماعی نظیر نقاشی یا ادبیات اجتماعی است، میتواند به بررسی و تحلیل آثار نقاشی که دارای مضامین و جهتگیریهای اجتماعی است، بیانجامد. موضوع این پژوهش بازتاب مسایل اجتماعی در هنر نقاشی و چگونگی پیکربندی و سازماندهی تصویر نقاشی به مثابهی تصویری رسانهای است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل برگزیده آثار نقاشی اجتماعی ایران براساس مستندات تصویری و تحلیل اجتماعی تصویر و زیبا شناسی شکل و محتوا در ارتباط با مخاطب است. علاوه بر این مسأله الگو برداری و تأثیرپذیری و اقتباس این آثار از یکدیگر، مبنایی برای مطالعات تطبیقی آثاری است که در این گرایش، آثاری تأثیرگذار و شناخته شدهاند. پرسش اصلی این پژوهش این است که نقاشیهای اجتماعی در قالب کدام یک از مکاتب هنری مانند نقاشی واقعگرا یا رئالیسماجتماعی و سوسیالرئالیسم توانستهاند توانایی بیشتری برای تبلیغ ایدئولوژیها و نظریههای سوسیالیستی و تأثیرگذاری بر مخاطبین داشته باشند. در نهایت با مقایسهی این آثار با تجربیات نقاشان اجتماعی ایران به بررسی وجوه مشترک و تفاوتهای آنها می پردازیم. همچنین گرایش یا گرایشهای خاصی که در نقاشی اجتماعی از لحاظ فرم و محتوا وجود دارد، معرفی خواهد شد. اختصاصات رویکردهای نقاشی اجتماعی در قالب طرح این سوال مطرح می شود که نقاشی معاصر ایران در ژانر اجتماعی از لحاظ شکل و محتوا دارای چه خصوصیاتی است؟
منابع مشابه
ویژگیهای اجتماعی نقاشان نوگرای ایران
هدف این مقاله نشان دادن ویژگیهای اجتماعی هنرمندان نقاش نوگرای ایران است. پرسش اساسی این است که آیا میتوان الگوی ثابتی بهدست آورد که نشان دهنده تأثیر عوامل اجتماعی بر هنرمند شدن افراد باشد یا خیر. برای پاسخ به این پرسش لازم است ویژگیهای اجتماعی هنرمندان، در اینجا نقاشان نوگرای ایران معرفی شوند. این مقاله به لحاظ نظری به حوزه جامعهشناسی هنر مربوط میشود و بر هنرمندان تاکید دارد. چارچوب نظ...
متن کاملنقاشان اروپایی در ایران : دوره صفوی
ارتباط سیاسی - بازرگانی ایران با ممالک اروپایی در دوره صفوی به خصوص از دوره شاه عباس اول به بعد به ارتباط فرهنگی - هنری نیز انجامید و نقاشان اروپایی در کسوت بازرگان و تاجر از همان اوایل دوره صفوی به ایران آمدند و بعضی از آنها وارد خدمت دربار صفویان شدند. آنها در دربار فنون و تکنیک هنری خود را در دیوار نگاره های کاخ ها و تهیه تابلوهای مستقل به کار بستند و حتی این فنون و اصول را به بعضی از شاهان ...
متن کاملغربالگری کانسر مثانه در نقاشان اتومبیل
Background and purpose: Bladder cancer includes four percent of all cancers and its incidence is increasing. The most effective preventive way of occupational urinary tract cancer is avoidance of exposure to known carcinogen agents. This study aimed at exploring the incidence of bladder cancer in car painters working for more than 10 years. Materials and methods: In this cross-sectional study ...
متن کاملنقاشان زن و بازنمایی جنسیت در هنر ایران مدرن
مواجهه ایران با غرب در سدههای اخیر همراستا با متحولساختن کلیه وجوه زیست فردی و اجتماعی ایرانیان موجب شکلگیری ایده برابری اجتماعی و بطور خاص برابری زن و مرد و بهراهافتادن جریانات زنان شد. این جریانات که با فعالیت زنان در چارچوب تشکلها و نشریات و با رویدادهای مشخص تاریخی نظیر واقعه کشف حجاب به عرصه عمومی راه پیدا کرد، بازتابی عینی در هنر رسمی ایران دردورههای مشروطه و پهلوی نداشت. این مقا...
متن کاملمشارکت نقاشان در فعالیتهای جمعی جامعه هنر نقاشی ایران
هنرمندان نوآور نیاز به نهادهایی دارند که آفرینشهای نوآورانه آنها را حمایت کند؛ آنها با فعالیتهای جمعی، جهت تأسیس اجتماعات، گروهها و انجمنهای هنری به این تأیید، تثبیت و حمایت دست مییابند. اما فعالیتهای جمعی در هنر مدرن با موانعی مواجه است؛ موانعی همچون انزواگزینی رومانتیک هنرمندان و حاشیهنشینی آنان در ساختار جامعه که از مشارکت آنها در فعالیتهای جمعی میکاهد. از این رو در مقاله حاضر به...
متن کاملتبیین فرآیند مشارکت نقاشان معاصر ایران در حراجیها
نقاشان ایرانی تا اواخر دهه هفتاد شمسی بازاری بسته و نامشخص داشتند و شرایط لازم برای فعالیت اجتماعی را نداشتهاند اما با گذر زمان شرایط متحول شد و فرآیند رو به رشدی را طی کرد. از نتایج آن مؤسسات بزرگی همچون کریستیز و ساتبیز شعبههایی را در منطقه خاورمیانه تأسیس کردهاند و معبر صعود هنرمندان ایرانی به حراجیها شدهاند. از این رو مسئله اقتصاد و خرید و فروش آثار هنرمندان ایرانی به صورت جدی مطرح شد....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023